זכויות חשוד בחקירה:

לחשוד בתחנת המשטרה, נתונות שתי זכויות יסוד-חוקתיות. הזכות הראשונה: הינה "זכות השתיקה"; והזכות השניה: הינה "זכות ההיוועצות עם עורך דין".

על חוקרי המשטרה מוטלת החובה ליידע את החשוד על זכויותיו אלו. הפרתן של זכויות אלו ע"י חוקרי המשטרה עשויה לפגוע במשקל ההודאה ובנסיבות מסוימות עשויה להוביל לפסילת ההודאה ואף להביא לידי זיכוי הנאשם[1].

זכות השתיקה:

כאמור, לחשוד בתחנת משטרה, מוקנית זכות שלא להשיב דבר לשאלות החוקרים. או במילים אחרות: לשמור על זכות השתיקה.

יחד עם זאת, לא תמיד מומלץ לשמור על זכות השתיקה. לכן, במסגרת הייעוץ עם עו"ד פלילי בתחנת המשטרה, עורך הדין ישקול את המצב אם כדאי לך לשמור על זכות השתיקה אם לאו. ככלל, עדיף להשיב לשאלות החוקרים באופן שלא יסבך אותך. רק במקרים חריגים – כמו לדוגמא, אם מדובר בחקירה סבוכה ומורכבת על פי טיבה או כשיש מספר רב של מעורבים שאינך יודע מה הם "זימרו" במשטרה אם בכלל או אם קיים יסוד כי בידי המשטרה ישנן ראיות מהותיות כנגדך או אם יש חשש שתשובותיך עלולות להפליל בן משפחה קרוב שאינך מעוניין להפלילו – ישקול עורך הדין אם להמליץ לך לשמור על זכות השתיקה.

זכות היוועצות עם עו"ד:

לחשוד בתחנת המשטרה נתונה גם הזכות להיוועצות עם עורך דין[2].

חשיבות ההתייעצות עם עו"ד פלילי בתחנת המשטרה לפני חקירתך, הינה מכרעת. לא תמיד הינך מבין במה אתה עלול להסתבך. עורך הדין ישב איתך בפרטיות ישמע במה הינך חשוד, ישאל את השאלות הנכונות וידריך אותך כיצד לנסח את תשובותיך לשאלות החוקרים או לחלופין אם כדאי לך לשמור על זכות השתיקה.

בפרשת יששכרוב עמד בית המשפט העליון על חשיבותה של זכות ההיוועצות בעורך דין[3]:

"חשיבותה של זכות הפגישה וההיוועצות עם סנגור בשלב החקירה נובעת מכך שככלל, חקירה על-ידי אנשי מרות מהווה סיטואציה מורכבת ולוחצת עבור כל מי שנחקר בתנאי מעצר כשהוא ניצב לבדו אל מול חוקריו. הדעה המקובלת היא כי זכות הייצוג וההיוועצות בעורך-דין מסייעת לשמירה על זכויותיהם של נחקרים, להבטחת הגינותם של הליכי החקירה ולמניעת ניצול לרעה של פערי הכוחות המובנים בין העצור לאנשי המרות החוקרים אותו".

בנוסף, ישנה חשיבות רבה להתייעצות עם עו"ד פלילי גם מההיבט הפסיכולוגי הן לצורך ההכנה לחקירה, שתדע לקראת מה אתה הולך ומה צפוי לך במהלך החקירה ולאחריה והן למניעת תחושת בדידות, כאשר אתה יודע שיש מישהו "בחוץ" שהוא עו"ד פלילי שמלווה אותך ודואג לך.

טעות נפוצה לחשוב שאם תבקש להתייעץ עם עו"ד פלילי, החוקרים "יבינו" שאתה אשם בביצוע עבירה. זוהי טעות יסודית, שהרי הפסיקה קבעה את זכותו של חשוד להתייעץ עם עו"ד כזכות יסוד חוקתית. תזכור שגם עורכי דין הנחקרים כחשודים במשטרה, הם בעצמם מבקשים להתייעץ עם עו"ד לפני חקירתם.

בשלב זה מיד לאחר האזהרה, לאחר שהינך יודע במה הינך חשוד ועוד בטרם תתחיל חקירתך, מומלץ מאוד לפנות לעו"ד המתמחה בדין הפלילי לקבלת ייעוץ לפני שתשיב לשאלות החוקר.

לכן, עליך מיד להודיע לחוקר, עוד בטרם תשיב לחשדות כנגדך, כי הינך מבקש להשתמש בזכותך להיוועץ עם עו"ד. תוכל לבקש שיאתרו לך את עורך הדין בו הינך חפץ. החוקר יקשר אותך בטלפון עם עורך הדין שבחרת, ועורך הדין ידריך אותך שלא להשיב בינתיים לשאלות החוקרים עד לבואו לתחנת המשטרה לייעץ לך. במקביל על עורך הדין להודיע לחוקר כי הוא בדרכו לתחנת המשטרה.

 

[1] ע"פ 5203/98 חסון נ' מדינת ישראל, פ"ד נו(3) 274;  ע"פ 6613/99 סמירק נ' מדינת ישראל, פ"ד נו(3) 529, 554;  ע"פ 9956/05 אסף שי נ' מדינת ישראל (להלן: "פס"ד אסף שי");  ע"פ 5121/98 יששכרוב נ' התובע הצבאי;  ראה גם ע"פ 1301/06 אלזם נ' מדינת ישראל;  ע"פ 5956/08 אל עוקה נ' מדינת ישראל.

[2] ראה סעיף 19 לחוק הסניגוריה הציבורית, תשנ"ו-1995;  בחוק המעצרים נקבעה הזכות בסעיפים 32-35. וראה עוד פס"ד יששכרוב בסוף פיסקה 17 לפסק דינה של השופטת בייניש; וכן פס"ד אסף שי בפיסקה 14 לפסק דינה של השופטת בייניש.

[3] דברי כב' השופטת בייניש בפס"ד יששכרוב בפיסקה 14 לפסק הדין.

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי. אתר זה עומד בדרישות תקנות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע”ג-2013. האתר מותאם לתצוגה בדפדפנים הנפוצים ולשימוש בטלפון הסלולארי. מסירת מידע בפורמט נגיש – המשרד מעמיד עבור לקוחותיו אפשרות לקבלת מידע בפורמטים נגישים. מסירת המידע הינה ללא עלות ומיועדת עבור אנשים עם מוגבלות. לפניות ומידע בנושא נגישות ניתן ליצור קשר עם רכז הנגישות של המשרד שפרטיו מופיעים בהמשך ההצהרה.

נגישות המשרד

מידע אודות הנגשת המבנים ודרכי הגישה למשרדינו- קבלת קהל נעשית בתיאום מראש בלבד. כתובת המשרד: רחוב רבין 2, בסר סיטי, פתח תקווה. (קיימת חניה בתשלום במתחם בסר בקומה -2).

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

דרכי פנייה

למרות מאמצינו להנגיש את כל חלקי האתר, יתכן ויתגלו חלקים ספציפיים שלצערנו אינם נגישים. אם נתקלתם בבעיה בנושא נגישות באתר, נשמח לקבל הערות ובקשות. אנו ממשיכים במאמצים לשפר את הנגישות באתר. פרטי רכז הנגישות במשרד שם מלא: פיני בסיס טלפון : 050-4455369 דוא”ל: pinibassis@gmail.com פרסום הצהרת הנגישות הצהרת הנגישות עודכנה ביום: 1/3/2024